H&M utreder tröjan – efter tunga kritiken

Bilden på en mörkhyad pojke iklädd en grön huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln" har orsakat en massiv kritikstorm mot den svenska klädjätten H&M. Flera personer har dragit paralleller till kolonialt förtryck och rasistiska skällsord som "apa" som används mot svarta.

H&M har butiker över hela världen och på sociala medier har kritiken mot klädjätten varit minst sagt hård. Flera inflytelserika kändisar har valt att visa sitt missnöje med företagets agerande.

Kändisarnas ilska

Sean Combs, även känd som P Diddy, Diddy och Brother Love, la upp en redigerad bild på sitt Twitterkonto där pojken tecknats och fått en krona på huvudet, samt texten "Coolest king in the world" på den gröna tröjan.

LÄS MER: H&M anklagas för rasism efter produktbilden

Kandensiska The Weeknd, eller Abel Tesfaye, bröt sitt samarbete med H&M efter att bilden publicerats. Han stoppar uppger att han stoppar allt samarbete med det svenska modeföretaget på grund produktbilden.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter. Inlägget har fått 300 000 likes.

The Weeknd tog avstånd från H&M.Foto: SPLASH NEWS / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS

Inget samarbete med The Weeknd

I ett mejl till Expressen skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning:

"Vi har haft ett samarbete med The Weeknd under 2017 kring två kollektioner, men har inga konkreta planer på ytterligare samarbete."

LÄS MER: Artisternas ilska – bryter med H&M efter barnbilden

Även Manchester United-stjärnan, född i Belgien med kongolesiska föräldrar, Romelu Lukaku, 24 har kritiserat det svenska modeföretaget.

”Du är en prins, men snart är du kung. Låt ingen säga något annat”, skriver Lukaku på Instagram. På bilden har trycket ändrats till "Black is beautiful".

Amerikanske basketstjärnan LeBron James har också delat bilden på pojken med trycket ersatt med en kungakrona.

H&M tog kort efter kritiken avstånd från bilden och bad om ursäkt. Tröjan drogs under måndagen in från H&M:s brittiska webbshop och försvann senare från alla marknader.

"Vår position är enkel och entydig – vi har gjort fel och vi är djupt ledsna", skriver företaget i ett uttalande.

Ska utredas

Men trots försöken att be om ursäkt och räta till misstaget har kritiken mot klädjätten fortsatt på sociala medier. Människor frågar sig varför reklamen och tröjan överhuvudtaget kunde godkännas av företaget.

"Det är tydligt att vi har brustit i våra rutiner eller att de inte är tillräckligt förankrade", skriver Anna Eriksson på H&M i ett mejl till Expressen.

LÄS MER: H&M-butiker vandaliserade efter anklagelser om rasism

Arbetet bakom tröjan och bilden kommer nu att utredas av företaget.

"Vi kommer att göra en noggrann undersökning för att ta reda på varför detta hände och förhindra att liknande misstag inträffar igen. Det här handlar om att erkänna vårt misstag och göra det rätta för att gottgöra de som vi oavsiktligt har gjort upprörda, arga och försäkra oss om att det inte händer igen.".