Fick vänta i veckor på sophämtningen

Fick vänta i veckor på sophämtningen

Skator, dålig lukt och tunnor som inte töms på nästan två veckor. Sophämtningen släpar fortfarande efter sedan strejken och på Kungsholmen är boende upprörda.

Sophämtningen i Stockholm släpar fortfarande efter sedan strejken i början av sommaren. Det har de boende på Bergsgatan 27 fått erfara. Soporna hämtades visserligen i måndags, men det först efter nästan två veckor. Kjell Sjöberg bor på adressen och är missnöjd med hur ärendet sköts från Stockholm Vattens sida.

– Nu står soporna och luktar illa och drar till sig skator, säger Kjell Sjöberg, som berättar att han har ringt kundtjänst sex gånger.

De har ett sopberg utanför sovrumsfönstret

– Då har de bara sagt att de ska tömma skyndsamt men ingenting har hänt, tills idag. Det måste dessutom vara ett fullkomligt slöseri med stadens pengar att ha en mängd människor sitta i en kundtjänst och ta emot klagomål som sedan inte tas om hand. Nu får vi leva i ovisshet tills nästa gång man behagar tömma soporna, säger Kjell Sjöberg, och fortsätter:

– Vi är som fastighetsägare skyldiga att lämna över sophanteringen till kommunen. Det är något vi inte kan avstå ifrån. Kommunen har i sin tur skyldighet att ansvara för denna.

Sopstrejken: Nu säger sophämtarna upp sig

Men Stockholm Vatten och Avfall menar att det visst lönar sig att höra av sig om sophämtningen uteblir.

– Vi vill att folk ska göra det, så att vi vet var problem kvarstår. Tyvärr är det fortfarande lite efterdyningar av sopstrejken på vissa adresser. Men nu är det få kvar och vi försöker punktmarkera de ställen där det inte fungerar. Entreprenören rekryterade snabbt i somras och det fanns inte så många som kunde lära upp de nya men nu ser det mycket bättre ut, säger Eleonor Björkman, pressansvarig på Stockholm Vatten och Avfall.

Sopföretagets vd tycker sophämtarnas löner är för höga

I dag ligger snittet på 300 klagomål om dagen, att jämföra med 500-700 för några veckor sedan.

– Ofta är det också samma personer som ringer flera gånger. Kundtjänst gör allt de kan för att hjälpa till och ser till att reklamationen når fram till entreprenören.